:: Monthly Makers cykeltryck ::

Cykelbörs

En börs med cykeltryck är mitt bidrag till Monthly Makers januaritema avtryck.

I höstas gjorde jag min första bygelbörs, det gick sådär. Eftersom jag är envisare än en åsna gav jag inte upp utan här är försök nummer två med ett annat textillim (Gütermann H2 textil), utan tång och med en börserfarenhet i bagaget.

Cykelbörs

Hippietyget som jag tryckte förra veckan ville inte alls bli utsidan på en börs - magkänslan sa "nej det här passar inte alls". I det här fallet blev insidan utsida och tvärtom.  Till foder var det först tänkt att använda ett misslyckat provtryck med cyklar och en schablon. För att snygga till tygtrycket fyllde jag på med fler cykeltryck och plötsligt var fodret snyggare än den tilltänkta utsidan. Det blir inte alltid som man tänkt sig och det är rätt skoj att kunna ändra sig mitt i processen.
 
Cykelbörs

När börsen var helt färdig, limmad och allt, förstod jag att det var för mycket bredd på påsen i förhållande till bygeln så jag sprättade och klippte bort en centimeter på varje sida. Lite handsömnad för att få till det men det gick fint till slut.

Hela det här projektet påminner mig om hur det oftast var när jag började sy och skapa allt mer på gymnasiet. Innan jag lärde mig att man kan sy i dragkedjor och vändsy foder till börsar hittade jag på egna lösningar som oftast involverade handsömnad för att få till knöligheter runt dragkedjan och att sy fast fodret för hand.  Man lär sig av sina misslyckanden.

Cykelbörs

Tips: För att göra mönstret följde jag beskrivningen hos U-handbag. Följ beskrivningen på texillimmet; precis som kontaktlim måste det torka lite innan man fäster ihop ytorna. Denna gången tog jag endast lim i bygeln och det gick ganska kladdfritt men ha en fuktig trasa när tillhands för att kunna torka bort lim från bygeln och tyget.

Blocktryck cykel

8 kommentarer :

  1. Superfin! Visste inte att man kunde limma dit en bygel. De jag har sett så syr man fast bygeln på utsidan.
    /Lena

    SvaraRadera
  2. Himla söt liten cykel! Jag förstår absolut att den ville vara på utsidan :).

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Tack! Jag får aldrig nog av cyklar, de är så snygga

      Radera
  4. Tycker så mycket om cykelmönstret, det är fantastiskt fint!

    SvaraRadera
  5. Det här är verkligen ett av de bidrag på detta tema som jag gillar bäst. Så fina färger, snyggt komponerat och cykelmönstret är så otroligt finurligt och om jag inte skulle se det så här så skulle jag nog själv aldrig ens komma på tanken! Väldigt kreativt och så roligt att du är med i utmaningen!

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.